Wandelend afvallen

wandelenHeb je een doel voor ogen om wat gezonder te leven, een betere conditie op te bouwen en wat kilo’s kwijt raken? Wil je niet dagen in de sportschool doorbrengen, maar ben je liever in de buitenlucht dan is wandelen een goede optie. Afvallen door te wandelen kun je altijd en overal doen, zelfs in het buitenland. Loop gewoon een blokje om of haal een leuke wandelroute van het internet. Misschien durf je het aan om een georganiseerde tocht te lopen en andere mensen te ontmoeten. Er zijn tal van leuke wandelroutes in Nederland. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt en het leuk vindt levert het gemak en het plezier door te wandelen ook nog het voordeel op dat je calorieën verbrandt en kilo’s kwijt gaat raken.

Wat is er zo leuk aan wandelen?
Afvallen door te wandelen heeft diverse voordelen. Je krijgt een betere conditie (betere houding, verlaging van bloeddruk, beter cholesterolgehalte, beter afweersysteem), je kan het zowel alleen als in groepsverband doen, het is goedkoper dan een sportschool; je hebt geen dure apparaten of lidmaatschap nodig. Het maakt bovendien je hoofd en lijf leeg, je krijgt een beter humeur, je kan het altijd en overal doen (in Nederland, maar ook in het buitenland), je bent vaak lekker in de buitenlucht, minder kans op stress, het verhoogt de creativiteit en je verbrandt calorieën.

Wandelen en afvallen
Door te wandelen worden je botten sterker, krijg je een betere conditie, meer spiermassa in je onderlichaam en een betere houding. Je gebruikt veel spieren in je lichaam: in je benen, in je armen, in je rug, en in je buik. Ook krijg je een betere bloedsomloop en ga je meer vet verbranden. Dit komt omdat je intensief bezig bent. Bouw je tempo langzaam op naar een stevig wandeltempo. Hierdoor voorkom je dat je na het wandelen spierpijn krijgt. Als je eenmaal een lekker wandeltempo te pakken krijgt merk je dat je lichaam meer vet gaat verbranden.

Leren wandelen
Zorg ervoor dat je minimaal 1-2 keer per week wandelt, zodat je afvallen door te wandelen effectief aanpakt. Bouw de afstanden op. Eerst een aantal keer wat kortere afstanden van ongeveer 5 km lopen, vervolgens een aantal keer 10 km en tenslotte 15-20 km. Wanneer je voelt dat je meer aankan mag je ook eens proberen om meer dan 20 km te gaan lopen. Wissel de afstanden af: loop de ene dag een korte route en de andere dag een wat langere. Wissel af qua tempo. Wanneer je een korte route neemt kan je je tempo versnellen. Wanneer je een wat langer route neemt verlaag je je wandeltempo.

Levensstijl aanpassen
heerijk gezonde groenteAfvallen door te wandelen klinkt natuurlijk mooi, maar besef wel dat je het niet alleen met wandelen alleen gaat redden. Ook je levensstijl zul je moeten aanpassen. Volg een gezond dieet en eet niet te veel vet. Lichaamsbeweging en gezonder eten zijn aan elkaar verbonden. Je zal merken dat wanneer je gezonder gaat eten en meer gaat bewegen het vanzelf makkelijk gaat en je ziet dat de teller op je weegschaal omlaag gaat.